Forcall - Riu Cantavella - Cova de la Carn - Piló de Sant Marc - Enlace PR - CV 217

El PR-CV 322 és una senda linear que comença en la població de Forcall i acaba quan enllaça amb el PR-CV 217 Xiva-Ortells-Forcall. A través dels dos es pot realitzar una ruta circular, pasant pel paratge natural de la Mola de la Vila.

La ruta comença al Carrer III Centenari, al panell informatiu, seguint la carretera 300 metres direcció oest i abandonant-la per a seguir El Camí del Sequiol, que transcorre entre horts fins al riu Cantavella.

Abans d'arribar a el, es torç a la esquerra seguint per un camí de terra (apte per vehicles) fins a la pista asfaltada que va a la Tolodella, es tracta de l'antic camí a Luco. Deixa a l'esquerra els edificis del Molí Matalí i continúa en direcció nor-oest per a creuar el riu Cantavella.

Transcorre 340 metres per la denominada Costereta de Luco, abandonant-la per a entrar, darrere d'una xicotete esplanada i ignorant dues pistes a la dreta, pel camí de la Dula, que ascendeix per la dreta (en sentit ascendent) d'un xicotet barranc en direcció nord.

El camí ascendeix entre parets, on encara es pot apreciar trams amb el sòl empedrat. Es tracta d'un tram ben conservat on s'aprecien diferents treballs de pedra en sèc.

Més endavant passa per darrere una caseta  on hi ha un abeurador anomenat El Povet de trampa.

A mesura que ascediex es pot veure a la dreta el Cantalar de Parra, parets de gran envergadura que formen part de la base de la mola. Més endavant creua la pista de les Solanes. Uns metres endavant torna a trobar´se amb la pista que puja a la Mola i al Piló de Sant Marc, la segueix per l'esquerra i a uns 210 m. desestina una pista a l'esquerra.

A escassos metres passa pel costat de la Bassa de la Mola, de seguida abandona la pista desviant-se a la dreta per una senda que transcorre entre alzines. A poc a poc arriba a un espai més obert pel costat del Cantalar de Parra.

En aquest tram es pot veure una preciosa vista de la Vall del riu Cantavella i els voltants, d'una banda la Mola Manchen i Palomita a Terol, més prop està la Mola de Roc o de Saranyana, la Mola de la Garumba i al fons entre aquestes dos moles es veu la Mola d'Ares i la població de Castellfort.

Uns metres més avall ascendeix lleugerament per a trobar la Cova de la Carn, abric a la roca q s'utilitzava antigamente com a corral. Se segueix l'ascens per unes roques fins a arribar a la pista del repetidor que segueix a la dreta fins al Piló de Sant Marc. Des d'açí hi ha una impressionant vista dels voltants, afegint-se al descirt anteriorment la Mola d'Encamaràs, les poblacions d'Ortells, Villores, Sorita del Maestrat i Morella.

La senda contínua baix la tanca de la torre de telefonia, a partir d'aquí recorre una zona cremada en l'incendi de 1994, que va arrasar part de la comarca dels Ports. Envolta la mola buscant l'accés per a descendir a la gravera i trobar-se amb l'antic camí de Forcall a Villores. La senda descendeix fent zigazaga per a poder baixar el desnivell (aprox. 250 m en 2 km), passa per un bosc d'alzines, creua dues pistes, recorre la dreta de la masia de Molins i finalment arriba a la pista on enllaça amb la senda PR-CV 217 Xiva-Ortells-Forcall.

Des d'aquí es pot tornar a Forcall seguint la senda que circula per pista, passa per la Gravera i recorre la ribera esquerra del riu Bergants fins que arriba a Forcall.

Mola de la Vila

Forcall

Enlace PR-CV 217

Los Puertos de Morella (Els Ports)

• Forcall

Baja

2 h 03 min

6.130 m

Ayuntamiento de Forcall

desde el mismo pueblo C/ Tercer Centenari

669 78 83 72
(Lunes a Viernes de 9 a 14h)