Primera tecnificació d'esquí de muntanya de 2024.

Durant el cap de setmana del 16, 17 i 18 de febrer, Martín Aguado, Sergio Tudela i Marc Moncho van realitzar una concentració d'esquí de muntaya a la Vall d'Aran.

hola

L'equip va estar tutoritzat per Vicent Vilar Aliaga, membre del Club Integral de Montaña i instructor de ACNA (Associació per al coneixement de la neu i allaus)

El divendres 16 de febrer es va dur a terme un estudi de la previsió meteorològica i de l'estat de la neu en els diferents vessants de les muntanyes després de la qual cosa el dissabte 17 de febrer vam emprendre la travessia cap a Cap dones Clòsos, clàssica muntanya del Pirineu català.

Eixim des del Pla de Beret seguint el GR 211 on, a causa de l'escassetat de neu d'aquest hivern, vam tindre que portear els esquís fins a la cabanya de Parròs. Una vegada allí la neu recent per fi ens va permetre calçar-nos els esquís i començar a “foquear". Després d'una pujada suau al costat del riu, trobem una pala amb un pendent pronunciat on apliquem la tècnica de “vuelta María” per a aconseguir el cim del Cap dones Clòsos 2416m.

Des del Cap dones Clòssos vam descendir per una pala amb neu verge molt pesada i humida on vam poder practicar tècnica de descens en muntanya.

A continuació, vam tornar a posar de nou les pells per a ascendir al Tuc de Costarjàs de 2337m segon cim del dia.
Des d'ací vam poder tornar al pàrquing del Pla de Beret aprofitant les pistes de l'estació.
En el transcurs d'aquesta ascensió revisem importants conceptes de progressió i seguretat a la muntanya hivernal com són:

-    Maneig del DVA
-    Traçat d'itineraris segurs.
-    Detecció de punts de risc en la ruta.
-    Tècnica d'ascens en forts pendents.
-    Tècnica de descens en neus no tractades

El diumenge 18 de febrer, després de realitzar el protocol de seguretat de DVA iniciem l'ascens al mític Pic de Baciver 2645m des de Orri.
Seguint el marge dret del riu ens endinsem en el bosc guanyant altura ràpidament. Arribats als llacs gelats de Baciver, afrontem un ascens per un pendent empinat i molt rocosa, al final de la qual s'albira el cim. Una última estreta per un tram de cresta i aconseguim el pic.

Finalment iniciem l'esperada baixada, marcada per un pendent molt pronunciat i l'estat de la neu particularment pesada per les altes temperatures.

En aquest segon dia a més dels aspectes tractats el dia anterior es va atendre els següents temes:
-    Transformació de la neu a conseqüència de les altes temperatures.
-    Diferències en la perillositat de la neu segons l'orientació dels vessants.
-    Risc d'allaus per motius naturals i provocat pel propi esquiador.

Cap de setmana per al record en un hivern atípic, esperant il·lusionats el següent partit amb la resta de l'equip.