Crònica de la 2a Ruta del Programa de Senderisme: la pedra en el Vinalopó Mitjà

Crònica de la 2a Ruta del Programa de Senderisme: la pedra en el Vinalopó Mitjà

Continua el programa de senderisme de la Diputació d'Alacant i la FEMECV; en aquesta ocasió visitant la comarca del Vinalopó Mitjà , on s'ha recorregut un sorprenent itinerari relacionat amb l'extracció de pedra i el seu aprofitament per a la construcció.
Portada Noticia

La ruta comença en el Santuari Santa María Magdalena, on baixem direcció al llit del riu Vinalopó i recórrer els Clots de la Sal, xicotets estanys d'aigües ferroses i d'alta salinitat que s'utilitzen per al seu ús com a balnearis naturals i a cel obert.
 

Des d'ací prenem direcció al cim de la Mola, per on passem per diferents construccions antigues associades a l'arquitectura de l'aigua, com l'antiga séquia major, repartidors d'aigua per a l'horta que envolta Novelda i les explotacions de pedra que consumeixen bastant aigua.

Després d'una exigent pujada arribem al cim de La Mola on tenim unes vistes espectaculars de l'entorn de Novelda i de la comarca del Vinalopó Mitjà.

 

Anem baixant i passem per diferents pedreres ja tancades on veiem l'evolució de les diferents maneres d'extraure la pedra, des d'amb cisell i tascons de fusta, a serres metàl·liques i amb la col·locació de barrenas. Passem per diferents Refugis Picapedrers realitzats en pedra seca, que entre altres coses servien de refugi quan detonaven les barrenes per a l'extracció i explotació de la roca calcària.

Continuem per a arribar al Santuari Santa María Magdalena, el qual visitem, edificació religiosa amb una marcada influència modernista. En el seu interior trobem diversos quadres entre els quals destaca el de l'altar, atribuït al canviat de nom pintor alacantí Gastón Castelló, i també l'òrgan de pedra més gran del món. I del Castell de La Mola, fortalesa d'origen islàmic que data del segle XII i el principal atractiu del qual és la seua peculiar torre de forma triangular, única a Europa. Declarat en 1931 Bé d'Interés Cultural.
 

El valor patrimonial i ecològic és molt elevat ja que aquesta zona té una important infraestructura hidràulica per a l'aprofitar l'aigua. Una bonica excursió que sorprén pel seu patrimoni miner i vegetació, amb unes vistes meravelloses a la Comarca del Vinalopó Baix. 

 

La ruta va estar molt ben conduïda i organitzada pels voluntaris del Club Novelder de Muntanyisme.

 

  Següent ruta: La Serra de Fontanella a Biar el pròxim 8 de juny 2025.

Patrocinadores: